داروهای استروئیدی بدنسازی

داروهای استروئیدی – کاربردها و عوارض جانبی

داروی استروئیدی چیست؟ استروئیدها (کورتیکواستروئید یا کورتوتن) از داروهای مصنوعی هستند که شباهت فراوانی با هورمون کورتیزول دارند. کورتیزول از هورمون‌هایی است که به‌طور طبیعی از غدد فوق‌کلیوی ترشح می‌شود. از کورتیکواستروئید یا کورتون ها برای کاهش التهابات و درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. برخی افراد از شکل دیگری از استروئیدها یعنی استروئیدهای آنابولیک برای افزایش حجم و قدرت عضلات استفاده می‌کنند. اما آیا استفاده از این استروئیدها درست است؟ احتمالاً خودتان هم می‌دانید که مصرف استروئیدها برای عضله سازی چیز خوبی نیست. مصرف استروئید حتی برای درمان بیماری‌ها نیز می‌تواند عوارض جانبی جدی به‌دنبال داشته باشد. اما مشکل استروئیدها چیست؟
استروئید چیست؟

استروئیدهای آنابولیک با کورتیکواستروئیدها تفاوت دارند. از استروئیدهای آنابولیک برای عضله‌سازی استفاده می‌شود. درحالی‌که از کورتیکواستروئیدها برای تضعیف دستگاه ایمنی و کاهش التهابات استفاده می‌شود.

استروئید چیست – از استروئیدهای آنابولیک برای عضله‌ سازی استفاده می‌ شود.

استروئیدهای آنابولیکی که توسط ورزشکاران مصرف می‌شود، شکل مصنوعی هورمون مردانهٔ تستوسترون است. هورمون تستوسترون به‌طور طبیعی در مردان و زنان تولید می‌شود. اما مانند تمام هورمون‌های دیگر وقتی میزان آن از حالت طبیعی خارج بشود، می‌تواند عوارض بدی به‌دنبال داشته باشد.
پزشکان برای چه استروئید تجویز می‌کنند؟

پزشکان برای درمان برخی بیماری‌های خاص استروئیدهای آنابولیک تجویز می‌کنند. به‌عنوان مثال پزشکان برای جلوگیری از نابودی عضلات در اثر بیماری ایدز، استروئیدهای آنابولیک تجویز می‌کنند. همچنین ممکن است این استروئیدها برای درمان بلوغ دیررس یا کاهش عملکرد بیضه‌ها نیز تجویز بشود. پزشکان برای بهبود عملکرد ورزشی مجاز به تجویز استروئیدها نیستند.
عوارض جانبی استروئید

استروئیدهای آنابولیک هورمون‌های بسیار قوی‌ای هستند. آنها روی کل بدن تأثیر می‌گذارند. برخی از عوارض جانبی آنها در مردان و زنان یکسان است، ولی برخی دیگر از عوارض جانبی آنها بیشتر به جنسیت و سن بستگی دارد.

عوارض جانبی احتمالی استفاده از استروئیدهای آنابولیک در مردان:

بزرگ‌شدن پستان
درد در هنگام نعوظ
جمع‌شدن بیضه‌ها
کاهش شمار اسپرم‌ها
ناباروری یا عقیم‌شدن
اختلال نعوظ

عوارض جانبی احتمالی استفاده از استروئیدهای آنابولیک در زنان:

افزایش رشد موهای زائد در بدن و صورت
کلفت‌شدن صدا
بی‌نظمی در چرخه‌های قاعدگی
بزرگ‌شدن کلیتوریس (بخشی از اندام جنسی زنانه)
کاهش اندازه‌ٔ پستان
بروز خصلت‌های مردانه در زنان

عوارض جانبی احتمالی استفاده از استروئیدهای آنابولیک در مردان و زنان:

بروز آکنه
چرب‌شدن پوست سر و بدن
یرقان یا زردی
طاسی
پارگی تاندون
حملات قلبی
بزرگ‌شدن قلب
افزایش احتمال بروز بیماری های کبد و سرطان کبد
افزایش میزان کلسترول بد
تغییرات و نوسانات وضعیت خُلقی
عصبانیت و خشم ناگهانی
توهم و بدبینی

عوارض جانبی احتمالی استفاده از استروئیدهای آنابولیک در نوجوانان:

کوتاهی قد به‌خاطر توقف رشد استخوان‌ها
بروز خصلت‌های مردانه در دختران

بدنسازی

از جایی که معمولا استروئید از طریق تزریق دریافت می‌شود، درصورت استفاده از سوزن یا سرنگ غیراستریل خطر بروز بیماری ایدز نیز وجود خواهد داشت. در هر حال مصرف این استروئیدها برای بهبود عملکرد ورزشی توصیه نمی‌شود. ممکن است عوارض آن در برخی افراد بروز کند و برخی هیچ عوارضی را تجربه نکنند. شاید چند نفر از این استروئیدها استفاده بکنند و اتفاقی برایشان نیفتد، ولی عوارض بد استفاده از این استروئیدها، گریبان‌گیر شما بشود.

به اشتراک بگذارید...

برچسب ها

, , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

ارسال نظر (مرتبط با خبر )

[جهت تائید نظرات ، معادله زیر را پاسخ دهید]